چاپ مقاله اسکوپوس

در جامعه علمی، تأثیر یک مقاله علمی با میزان دیده شدن آن سنجیده می شود. صرف نظر از اینکه یک مقاله چقدر پیشگامانه یا عمیق باشد، اگر مورد توجه قرار نگیرد، ارزش آن محدود باقی می ماند. بنابراین، برای پژوهشگران ضروری است که مقالات علمی خود را به راحتی قابل دیده شدن و برای مخاطبان گسترده تری در دسترس قرار دهند. این دقیقا همان جایی است که نمایه سازی مجلات نقش اساسی ایفا می کند.

نمایه سازی مجلات به فرآیند فهرست بندی و سازماندهی مجلات علمی به شیوه ای منظم و سیستماتیک اشاره دارد که یافتن و دسترسی به آنها را آسان تر می کند. نمایه سازی مجلات شامل ایجاد پایگاه هایی از داده است که مقالات، نویسندگان و موضوعات تحت پوشش در مجلات مختلف را فهرست می کند. این نمایه ها به عنوان ابزارهای مرجع عمل می کنند و به پژوهشگران اجازه می دهند مقالات مرتبط را بر اساس کلیدواژه ها، نویسندگان، موضوعات و سایر معیارها جستجو و پیدا کنند. به عبارت دیگر، نمایه سازی مجلات نه تنها در افزایش دید و تأثیر مقالات علمی نقش اساسی دارد، بلکه به گسترش بیشتر دانش علمی نیز کمک می کند.

اسکوپوس یکی از بزرگترین پایگاه های داده استناد برای نشریات با داوری همتا، مقالات و سخنرانی هایی است که امروزه در جهان وجود دارد. هر فردی که در جامعه علمی از شهرت برخوردار است، به دنبال انتشار کار تحقیقاتی خود در مجلات و نشریات نمایه شده اسکوپوس است، زیرا آنها مورد اعتماد و خوانده شده توسط میلیون ها دانشگاهی، محقق، پژوهشگر و سایر متخصصان در سراسر جهان هستند. شناخته شده ترین و برجسته ترین مجلات در اسکوپوس نمایه می شوند.

مطمئن باشید که هر مجله یا نشریه ای که در اسکوپوس نمایه شده باشد، از بالاترین کیفیت برخوردار است. زیرا اسکوپوس در مورد مجاز کردن مجلات برای نمایه شدن، سیاست ها و معیارهای سختگیرانه ای دارد. هر مجله یا نشریه ای که توسط اسکوپوس برای فهرست شدن به عنوان بخشی از لیست اصلی آن انتخاب می شود، از نظر اصالت، اعتبار، کیفیت محتوا، دامنه تحقیق، به‌روز بودن اطلاعات منتشر شده و بسیاری از معیارهای دیگر به دقت بررسی می شود. هنگامی که یک مجله یا نشریه در لیست اصلی اسکوپوس فهرست می شود، به عنوان مجله نمایه شده اسکوپوس شناخته می شود.

مجله اسکوپوس چیست؟

اسکوپوس به عنوان بزرگترین پایگاه داده چکیده و استناد متعلق به انتشارات الزویر (یکی از بزرگترین ناشران دانشگاهی جهان)، فهرستی داوری‌شده از مجلات و مجموعه کتاب‌ها، مجموعه مقالات کنفرانس و مجلات تجاری را ارائه می‌دهد. نمایه اسکوپوس در سال ۲۰۰۴ با حدود ۳۷۰۰۰ عنوان، شامل ۲۴۰ موضوع از ۱۱۰۰۰ ناشر در سراسر جهان آغاز به کار کرد و از آن زمان به بعد، این نمایه به یک پایگاه داده پیشرو برای ادبیات علمی تبدیل شده است و در حال حاضر، بیش از ۴۳,۰۰۰ عنوان را از بیش از ۱۰,۰۰۰ ناشر در حوزه‌های علوم، فناوری، پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی پوشش می‌دهد. در میان پایگاه‌های استنادی که در سطح جهانی برای محققان در دسترس است، اسکوبس یکی از جامع‌ترین پایگاه‌هاست. این پایگاه داده به طور گسترده توسط محققان، مؤسسات آموزشی و شرکت‌ها برای یافتن و ردیابی ادبیات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجلاتی که بخشی از پایگاه داده اسکوبس هستند، به عنوان «مجلات نمایه شده اسکوپوس» شناخته می‌شوند. اسکوبس برای موسسات و کتابخانه‌ها ابزاری ارزشمند برای ارزیابی کیفیت و تأثیرگذاری مجلات موجود در مجموعه آنهاست. نمایه شدن در اسکوبوس نشانگر کیفیت و تأثیرگذاری یک مجله در جامعه علمی است. محققان اغلب به دنبال انتشار کار خود در مجلات نمایه شده اسکوپوس هستند زیرا این امر می‌تواند هم به دیده شدن و اعتبار تحقیقات آنها و هم به پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ای آنها کمک کند.

اسکوپوس از یک فرآیند انتخاب دقیق استفاده می‌کند و از مجلات می‌خواهد که معیارهای سختگیرانه‌ای را برای کیفیت، داوری همتا و صداقت هیئت تحریریه رعایت کنند. ناشران مجلات خود را برای بررسی ارائه می‌دهند، اما تنها حدود ۳۳ درصد از بیش از ۳۵۰۰ عنوانی که سالانه پیشنهاد می‌شوند، پذیرفته می‌شوند. این معیارها برای اطمینان از حفظ استانداردهای علمی بالا و کیفیت تحریریه در پایگاه داده ضروری هستند. اسکوپوس بر اساس معیارهای مختلف مجلات مانند شاخص h، نمایه استنادی، رتبه‌بندی مجلات سایمگو (شاخص سایمگو) (SJR)، و ضریب اس‌نیپ (SNIP) (تاثیر به ازای مقاله با احتساب منبع) به عنوان یکی از پایگاه‌های داده باکیفیت شناخته می‌شود.

ناشران متعددی دارای تعداد زیادی مجله در پایگاه داده اسکوپوس هستند، از جمله الزویر (Elsevier)، اسپرینگر (Springer Publishing)، امرالد (Emerald)، ایندرساینس (Inderscience Publishers)، وایلی- بلک‌ول (Wiley-Blackwell)، انتشارات دانشگاه کمبریج (Cambridge University Press)، تیلور و فرانسیس (Taylor & Francis)، بنتام ساینس (Bentham Science Publisher)، انتشارات سیج (SAGE Publishing)، IEEE، ولترز کلوور (Wolters Kluwer) و انتشارات دانشگاه آکسفورد (Oxford University Press).

مقاله اسکوپوس چیست؟

با توجه به تعریف مجلات اسکوپوس، در پاسخ به این سوال که مقاله scopus چیست؟ می توان گفت به مقالات منتشر شده در مجلات اسکوپوس، مقاله اسکوپوس گفته می شود. «نمایه شدن مقاله در اسکوپوس»، به معنی چاپ مقاله در یکی از مجلات نمایه شده در اسکوپوس است.

رتبه بندی مجلات اسکوپوس بر اساس رنکینگ Q1,Q2,Q3,Q4

رتبه‌بندی چارکی (Quartile) روشی برای رتبه‌بندی بهترین مجلات بر اساس یافته‌های تحقیقاتی و ارزش آن‌ها است. سیستم رتبه‌بندی کیفی (Q) توسط اسکوپوس، سیستمی بر اساس چارک‌بندی است و برای ارائه معیاری نسبی از کیفیت و تأثیرگذاری یک مجله در یک دسته‌بندی موضوعی خاص استفاده می‌شود. اسکوپوس مجلات را بر اساس امتیاز «ضریب تأثیر» (IF) یا «شاخص سایمگو» (SJR) به چهار گروه مساوی تقسیم می‌کند که به آن‌ها «چارک» (Quartile) گفته می‌شود.

در اسکوپوس، چارک‌بندی یا رتبه‌بندی تمام مجلات در یک دسته‌بندی موضوعی بر اساس امتیاز IF یا SJR آن‌ها و سپس تقسیم آن‌ها به چهار گروه با اندازه مساوی (هر گروه شامل ۲۵ درصد از مجلات) محاسبه می‌شود. مجلات با بالاترین امتیاز IF یا SJR در اولین چارک (1Q) قرار می‌گیرند و پس از آن مجلاتی با امتیاز کمتر در چارک‌های دوم (Q2)، سوم (Q3) و چهارم (Q4) قرار می‌گیرند. هر چه یک مجله از سوی جامعه علمی بیشتر مورد ارزش و تقاضا قرار گیرد، رتبه‌بندی چارکی آن بهتر می‌شود. به عبارت دیگر:

  • ۲۵ درصد برتر مجلات در هر رشته علمی در 1Q قرار دارند. این‌ها باکیفیت‌ترین مجلات هستند که بیشترین ارزش و بینش را ارائه می‌دهند و بیشترین استناد را دریافت می‌کنند. مجلات 1 Qدر حوزه خود معتبرترین و تأثیرگذارترین مجلات در نظر گرفته می‌شوند
  • گروه ۲۵ تا ۵۰ درصد از لیست، مجلات 2Q هستند. این مجلات ارزشمند هستند و دیدگاهی دقیق از موضوعات مختلف را ارائه می‌دهند.
  • مجلات 3Q عمدتاً موضوعات تخصصی هستند و از طریق تحقیق، زاویه یا دیدگاه خاصی را پوشش می‌دهند. این مجلات ۵۰ تا ۷۵ درصد از گروه را در رتبه‌بندی مجلات تشکیل می‌دهند.
  • گروه باقیمانده ۷۵ تا ۱۰۰ درصد توسط مجلات 4Q پوشش داده می‌شود. این مجلات معمولاً نویسندگان جدیدی هستند که به دنبال کسب استناد و شناخت از طریق انتشار هستند. مجلات 4 Q از اعتبار کمتری برخوردار بوده و تأثیرگذاری پایین‌تری دارند.

هر چارکی متفاوت است و تأثیرات مختلفی بر جامعه علمی دارد. شما باید کیفیت پژوهش، موضوع و زمینه کار خود را درک کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام چارک برای انتشار مقالات پژوهشی شما مناسب‌تر است. انتخاب یک چارک که با ارزش کار شما همخوانی نداشته باشد، ممکن است مانع برخی فرصت‌های جدید شود. در عین حال، انتخاب یک چارک بسیار رقابتی می‌تواند به دلیل وجود خط‌مشی‌های مختلف و پارامترهای کیفی، منجر به رد شدن مقاله شود.

هر یک از این رتبه‌بندی‌های چارکی، مزایا و اهداف خاص خود را دارد. شما می‌توانید بر اساس تخصص و ترجیح موضوعی خود، یک رتبه‌بندی چارکی را برای چاپ مقاله علمی پژوهشی خود انتخاب کنید.

SCI یا اسکوپوس، کدام بهتر است؟

SCI (شاخص استناد علمی) و اسکوپوس هر دو پایگاه‌های با ارزشی برای تحقیقات علمی هستند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. هر دو بستر نقاط قوت متمایزی را ارائه می‌دهند. SCI که بخشی از Web of Science است، بر مجلات با تأثیر بالا تمرکز دارد و به طور گسترده به دلیل فرآیند انتخاب دقیق خود شناخته شده است و آن را به یک منبع قابل اعتماد برای تحلیل استناد تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، اسکوپوس پوشش گسترده‌تری را در سراسر رشته‌ها ارائه می‌دهد و شامل مجلات بین‌المللی بیشتری می‌شود و نمای کلی از خروجی تحقیقات را ارائه می‌دهد. انتخاب بین آنها به نیازهای تحقیقاتی شما بستگی دارد. SCI برای تحلیل استناد و ردیابی مجلات معتبر ترجیح داده می‌شود. با این حال، اسکوپوس برای تحقیقات میان‌رشته‌ای و دیدگاه‌های جهانی، پوشش گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. در نهایت، گزینه «بهتر» به نیازهای خاص شما برای چاپ مقاله بستگی دارد.

مزایای چاپ مقاله در مجلات نمایه شده اسکوپوس و امتیاز مقاله اسکوپوس

چاپ مقاله در مجلات نمایه شده اسکوپوس مزایای متعدد و اهمیت قابل توجهی در دنیای علمی برای پژوهشگران دارد.

  1. کیفیت بالا و اعتبار مجلات اسکوپوس

اولین و مهمترین مزیت، شناخته شدن کیفیت بالا و اعتبار آنهاست. محققان و پژوهشگران به اعتبار تحقیقات منتشر شده در این مجلات اطمینان دارند. این شهرت برای برتری، نه تنها اعتبار خود مجلات را افزایش می دهد، بلکه تأثیر مثبتی بر محققان و موسساتی دارد که با آنها همکاری می کنند.

  1. افزایش سایتیشنو تاثیرگذاری مقاله

اسکوپوس همچنین چکیده و اطلاعات استناد را برای مقالات منتشر شده در مجلات نمایه شده ارائه می دهد.  اسکوپوس با نمایه کردن بیش از ۲۳,۰۰۰ مجله با داوری همتا، کتاب و مجموعه مقالات کنفرانس، راهی برای نویسندگان فراهم می‌کند تا تحقیقات خود را در معرض دید مخاطبان گسترده‌تری قرار دهند و تأثیرگذاری آن را افزایش دهند. به این معنی که تحقیقات منتشر شده در این مجلات، به راحتی توسط سایر محققان و متخصصان در سراسر جهان قابل مشاهده و قابل استناد خواهد بود. محققان می توانند از Scopus برای یافتن مقالات، ردیابی استنادها و ارزیابی تأثیر تحقیقات در یک زمینه خاص استفاده کنند. چاپ مقاله در مجلات نمایه شده اسکوپوس با ارتقای کار محققان به مخاطبان گسترده تر، و به طور بالقوه منجر به استنادات بیشتر و شناخت بهتر در زمینه کاری آنها می شود.

  1. معیاری برای ارزیابی برتری و بهره‌وری پژوهشی

دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی اغلب از نمایه اسکوپوس به عنوان معیاری برای ارزیابی برتری و بهره‌وری پژوهشی استفاده می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها از داده‌های اسکوپوس برای سنجش خروجی پژوهشی اعضای هیئت علمی و بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند و بر اساس آن در مورد بودجه، ارتقاء شغلی و اعطای درجه استادی تصمیم می‌گیرند.

  1. ردیابی و تحلیل روندهای پژوهشی

اسکوپوس این امکان را برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران فراهم می‌کند تا روندهای خروجی پژوهشی، همکاری‌های علمی و تأثیرگذاری آن‌ها را در رشته‌ها و مناطق مختلف ردیابی و تحلیل کنند. اسکوپوس انبوهی از داده‌ها در مورد استنادها، وابستگی‌های نویسندگان و طبقه‌بندی‌های موضوعی ارائه می‌دهد که می‌توان از آن‌ها برای شناسایی حوزه‌های نوظهور پژوهشی، همکاری‌ها و شبکه‌های علمی استفاده کرد.

  1. پوشش جامع تحقیقات

اسکوپوس دسترسی به پایگاه داده عظیمی از ادبیات علمی در رشته های مختلف را فراهم می کند. این پایگاه داده مقالات تحقیقاتی، مقالات کنفرانس، کتاب ها و اختراعات را به طور جامع پوشش می دهد.

  1. قابلیت های جستجوی پیشرفته

ویژگی های جستجوی پیشرفته آن، محققان را قادر می سازد تا ادبیات مرتبط را پیدا کرده و نتایج جستجو را به طور موثر اصلاح کنند. این امر در ردیابی روند استناد و تسهیل بررسی های موثر ادبیات و کشف تحقیقات مفید است.

  1. بینش نویسنده و موسسه

اسکوپوس پروفایل های دقیق نویسنده و موسسه را ارائه می دهد که به محققان امکان شناسایی فرصت های همکاری را می دهد. اسکوپوس همچنین می تواند به شما در ردیابی معیارهای استناد و ارزیابی تأثیر تحقیقات کمک کند.

  1. پایگاه داده استناد جهانی

اسکوپوس به عنوان یک پایگاه داده استناد جهانی شناخته شده، باعث افزایش دید و شناخت محققان و موسسات می شود. این امر به ترویج همکاری های بین المللی و پیشبرد تحقیقات میان رشته ای در زمینه ها و مشاغل مختلف کمک می کند.

در نتیجه، نویسندگان، پژوهشگران و دانشگاهیان می توانند با ارسال مقالات و متون تحقیقاتی خود به مجلات نمایه شده اسکوپوس، از مزایای قابل توجهی بهره مند شوند. امیدواریم فرصت طلایی انتشار اثر خود را در یک مجله اسکوپوس پیدا کنید و به شهرت جهانی دست یابید. چنانچه برای چاپ مقاله اسکوپوس به کمک نیاز داشتید، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید. با راهنمایی و کمک متخصصان ما، قادر خواهید بود مقاله خود را در بهترین مجله اسکوپوس و در کوتاه ترین زمان چاپ نمایید.

جستجوی مقاله در اسکوپوس

برای جستجوی مقاله در پایگاه داده اسکوپوس، می توانید به وبسایت رسمی اسکوپوس به نشانی https://www.scopus.com مراجعه نمایید.

در پاسخ به این سوالات که چگونه در اسکوپوس مقاله سرچ کنیم؟ و چگونه از سایت اسکوپوس مقاله دانلود کنیم؟ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • عبارات جستجوی خود را در جعبه جستجوی اسناد وارد کنید.
  • به طور پیش فرض، اسکوپوس در عنوان مقاله، چکیده و کلیدواژه‌های اسناد جستجو خواهد کرد.
  • شما می‌توانید با استفاده از منوی کشویی مشخص کنید که در کدام فیلدها جستجو شود.
  • برای افزودن فیلدهای اضافی، گزینه افزودن فیلد جستجو را انتخاب کنید.
  • هر فیلد جستجوی جدید با استفاده از عملگرهای بولین AND، OR و NOT ترکیب می‌شود.
  • برای انتخاب محدوده تاریخ انتشار یا مشخص کردن محدوده تاریخ “اضافه شده به اسکوپوس”، گزینه افزودن محدوده تاریخ را انتخاب کنید.
  • برای دیدن لیست کاملی از کدهای فیلد پیشرفته، جستجوی اسناد پیشرفته را انتخاب کنید.
  • تاریخچه جستجوی شما با گزینه تنظیم هشدار برای اطلاع رسانی از طریق ایمیل درباره نتایج جستجوی جدید در اسکوپوس که با آن جستجو مطابقت دارد، نمایش داده می‌شود.
  • برای ذخیره یک پرس و جوی مهم یا حذف یک پرس و جو، بیشتر را انتخاب کنید.
  • برای ترکیب پرس و جوها از تاریخچه خود، دو یا چند جستجو را انتخاب کرده و ترکیب پرس و جوها را انتخاب کنید.

اسکوپوس یک پایگاه داده چکیده و نمایه سازی است. این بدان معناست که تمام متن کامل مطالب در اسکوپوس وجود ندارد. با این حال، شما اغلب ممکن است بتوانید به متن کامل مورد نیاز خود از طریق یک پایگاه داده متن کامل متفاوت یا ژورنال الکترونیکی مشترک شده توسط کتابخانه دسترسی پیدا کنید.

برای اینکه بررسی کنید که آیا می توانید متن کامل مقاله مورد نظر خود را دانلود کنید؟ بایستی در اسکوپوس، گزینه بررسی متن کامل را انتخاب کنید.

اگر متن کامل را در اسکوپوس پیدا نکردید، سعی کنید عنوان مقاله را در گوگل اسکولار سرچ کنید.

خدمات چاپ مقاله اسکوپوس در موسسه دانش پژوه

هر عنوان مجله‌ای که به اسکوپوس ارسال می‌شود توسط هیئت مشاوره و انتخاب محتوای اسکوپوس، کمیته‌ای متشکل از ۱۷ عضو هیئت‌مدیره که نماینده هر حوزه هستند، بررسی می‌شود. علاوه بر این، اسکوپوس به طور مداوم پایگاه داده خود را برای شناسایی مجلات نامعتبر که تهدیدی برای دنیای علمی محسوب می‌شوند، رصد می‌کند. پژوهشگران می‌توانند مقاله خود را در هر مجله‌ای که توسط اسکوپوس نمایه شده است، به شرطی که مقاله با هدف و دامنه موضوعی مجله مطابقت داشته باشد، منتشر کنند.

اما جستجو برای یافتن مجله اسکوپوس مناسب در میان بیش از 44000 عنوان مجله در پایگاه داده بزرگ می تواند یک کار خسته کننده باشد و یافتن مجله اسکوپوس مناسب زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. ما در مووسسه دانش پژوه این فرآیند را برای شما آسانتر می کنیم.

ما در موسسه دانش پژوه تیمی از متخصصان با تجربه و دانش در زمینه چاپ مقاله اسکوپوس را در اختیار داریم و می توانیم راهنمایی و پشتیبانی لازم را برای کمک به پژوهشگران در جهت پیمایش دنیای پیچیده و رقابتی چاپ مقاله اسکوپوس ارائه دهیم. متخصصان ما شبکه‌ای قوی از ارتباطات دارند که به پژوهشگران در شناسایی مجلات مناسب برای تحقیقاتشان و افزایش شانس پذیرش مقاله برای چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس کمک می‌کنند. خدمات چاپ مقاله اسکوپوس در موسسه دانش پژوه، روشی قابل اعتماد و مؤثر برای کمک به پژوهشگران در چاپ مقالات خود در مجلات نمایه شده اسکوپوس است. طیف وسیع خدمات و تخصص ما می‌تواند در صرفه‌جویی زمان پژوهشگران و افزایش شانس موفقیت آن‌ها در نشر علمی نقش بسزایی داشته باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر از شرایط چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس و هزینه چاپ مقاله اسکوپوس، با ما تماس بگیرید.

پیمایش به بالا